♥ضربه شمس

لقد قررت أن أكون مجنونة......

تعالوا نراجع معا الأسباب التي أدت لهذا القرار...

أولا: طول عمري وأنا صغيرة اسمع كلام مثل، الناس تفتكر إيه؟ بلاش لحسن الناس هتتكلم، إحنا عايزين الناس تقول إنك محترمة، يانهار ابيض تعملي كده برضه الناس تقول عليكي مجنونة......

ونظرا لأني كبرت ، قررت إني أكون مجنونة، وأكون محترمة لنفسي مش للناس....

ثانيا: لأن الناس عمرها ما هترضي عن حد، راجع قصة جحا وحماره، حتي وصل الرجل من غلبه، أن حمل الحمار هو وابنه، وبما انك لو اعتمدت علي رضا الناس فلن تحصل علية أبدا، قررت أن أكون مجنونة، وأرضي ربي ونفسي فقط....

ثالثا: لو لم تكن مجنونا فلن تستطيع أن تقف في منتصف الطريق تبدي إعجابك بجمال شجرة، وجمال الإضاءة عليها، أو شكل طوبة مرمية علي الأرض، وتداس بالأقدام، أو ترفع راسك لعنان السماء لتري كم الطيور التي تسبح بحمد ربها في سمائه الواسعة، أو ببساطة تلقي نظرة علي الإنسان، بنت جميلة، راجل عجوز....

علشان ابص علي الشجر والطوب زي ما انا عايزة، وأراقب الطيور وابص علي الناس، قررت أكون مجنونة.

رابعا: لو لم تكن مجنونا، لكنت روتينيا، بمعني إن كل شيء معروف مسبقا، ولا مكان للعفوية في حياتك،

لذا قررت إن أكون مجنونة، وأقرر في يوم من الأيام أن أسير في شارع واري ما هي نهايته

جرب واكتشف جمال الجنون والسير في الشوارع.

خامسا: قررت إني أكون مجنونة، حتي اضحك في الشارع إذا اضحكني شيء، وبرضه أكشر في وش اللي يضايقني.

الخلاصة أنا مجنونة

أنا مجنونة لأني ممكن اركب المترو واتعرف علي بشر، وعلي حكايتهم واحكيلهم عني كمان، أنا مجنونة لأني مش بخاف، مش بخاف اني أساعد واحدة ست قد أمي واشيل معاها، مش بخاف اني اصدق واحدة بتتكلم معايا في المترو، مش بخاف اني اضحك في الشارع، مش بخاف إن حد يبصلي بطريقة إيه اللي مش محترمة دي؟،

مش بخاف اني اهزر مع بياع غلبان، ولا بخاف افاصل في جنية،

أنا مجنونة لأن آخر حاجة ممكن افكر فيها، هي إني أكون طبيعية

وهذا هو سادسا: حتي لا أكون طبيعية أبدا، قررت إني أكون مجنونة.

لأني عشان أكون طبيعية، في المجتمع غير الطبيعي، لازم الأول أكون مجنونة، حتي أكون طبيعية!




نُشر هذا المقال فى جريدة الدستور...
الاصليه
بتاريخ 8-06-2010

Comments

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

فينيسيا