بحر

" بحر.. وعلى مستوى النظر مفيش شط
.. رجلك مش طايله ارض...وامواج البحر شيلاك
لا انت عارف تتحكم فيها...ولا عارف تسيب نفسك ليها
وعينك نظرتها مفزوعه....خايف على قلبك
لا انت عارف هو كده مبسوط ومغامر...؟...ولا مستسلم ومنتظر النهايه؟
وما باليد حيله... لا انت عارف انت فين؟... ولا رايح فين؟...ولا عارف انت عايز ايه؟
"
هو ده حالى...يمكن اكتر شوية
لانى مش عارفه اكتب....البحر عمى احساسى

مبقتش عارفه انا صح ولا غلط؟
مش عارفه انا ماشية فى الاتجاه اللى انا عيزاه؟
ولا انا بضيع وقتى ومجهودى وطاقتى؟....هو انا اساسا عايزة ايه؟
حتى ده مبقتش عرفاه
مبقاش عندى يقين فى حاجة....غير ان ربنا هيسترها باذن الله
......
بس

مفيش حاجة تانى ...
لكن...انا مين؟....ولا اعرف
او حتى عايزة ايه؟
.....:(

السر فى بريجيت
.....
للى ميعرفهاش هيا بطله روايه حب فى المنفى ...للرائع بهاء طاهر
مفيش غير جمله واحدة
"انا عايزة العالم ده يسيبنى فى حالى"
بس
لكن تعتقدوا ان ده سهل؟
..... ابدا طبعا
:)
....
لان العالم مصمم انه يضايقك.... وبالذات لما يعرف انك نفسك تتساب لوحدك
..
مش عارفه اكتب..ولا ااقول ...اللى اعرفه ان فى حاجة اتغيرت
مش عارفه هيا ايه؟.....ولا عارفه اتحكم فيها
ولا عارفه اغيرها
..
مش عارفه بكتب ليه؟
ولا عارفه اللى هيقرأ هيهتم بايه؟انه يعرف ده
مممم
ايوه يعنى وبعديين؟
مش عارفه حقيقى... لكن الدنيا مش بتقف
مع ان عندى امنيه بقالها فترة وبتزداد عليا
هو ينفع الواحد ياخد راحه ولو يوميين
...يعنى يدخل غيبوبة كدة ..
دماغه تقف عن التفكير
...ويستريح شوية؟
ممكن؟
....
وفى الاخر ااقدر ااقول...ان ربنا هو الحل
...
عندى مشكلة ومش عارفه بدايتها من نهايتها
..
ومفيش غير ربنا
وانا هاقول يارب
.
وربنا يستر





Comments

  1. ربنا هو الحل :)

    إحســاسـك وااصل ولو مش كاتبة كلام يا هوبة


    حلو .. قوي

    ReplyDelete
  2. :)
    شكرا ..
    ومُتأسفه على الرد المتأخر

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

السنه الجديده