يوميين

لما افتح الصفحه ومبقاش عارفه اكتب حاجة....يبقى لانى عشت حاجات كتير مع بعض ..مش عارفه ابدأ منين ولا منين؟
هبندأ بالحدث الحلو ...بوم عيد ميلادى... فى العادى احنا كبيت ...مش معترفيين باعياد الميلاد
ولا احتفال ولا حاجة كدة...يوميها صحيت بدرى ..6 ونص الصبح
.. مكانش فى نت...قولت عادى..بلاش انكد على نفسى من اول اليوم ... كنت بقرأ عزازيل... قعدت شوية اقرأ وبعديين على 8 ونص كدة مستحملتش ...انا عايزة ادخل النت جدا ...
نزلت اشتريت لبابا الجرايد ...ورجعت على بيت تيته...عندها الروتر ...صلحت النت
..دخلت تويتر ...اتبسطت جدا من الناس اللى قالتلى كل سنة وانتى طيبة
J))
نزلت الشغل ... فى الطريق اتصلت بيا اسراء ... بحب البنت دى جدا ... كلمتنى فيما يزيد عن ال9 دقايق
..وفى العُرف الخاص بتاعى...ده كتير اوى يعنى
.. اتبسطت اوى ... رحت الشغل ..كان فيه مكالمه مفاجئه من واحدة صحبتى من ايام الكليه
J... واختى كمان كلمتنى... كنت مخليه كل الاحاسيس السيئه جانبا ... وبكلم الاوعى...هتنبسط انهاردة يعنى هتنبسط
...
والمفروض ان شغلى بيخلص 4 ...بس مقدرتش اروح الا لما البنت اللى شغاله معايا تيجى
.. و بكل الظروف الجميله..ان تليفونها يبقى مقفول ...وانا مش قادرة امشى ....
و للاسف..اعرف فى نفسى عيب الاعصاب ... وتدور فى دماغى مليون فكرة
.. المهم انها وصلت بعد ما جزء كبير من اعصابى ضاع .. على الساعه 4 ونص و5 دقايق
.. لكن ازاى اقابل واحدة جايه وجايبه معاها كيكه تقولى تيته صممت تنزلنى بيها لما عرفت انه عيد ميلادك ..ااقابلها وحش؟
.مقدرتش... وسلمت عليها عادى ..وقعدت معاها ناكل كيكه .. ومشيت من الشغل على 5
.. ركبت المترو على عكس ما كنت مرتبه مع نفسى انى اتمشها ..ان شالله للاوبرا واركب المترو
.. وصلت التحرير ..وقابلت اسراء عند هاريدز.. ورحنا لزهرة البستان ..
قابلت ناس اعرفهم وناس معرفهمش ..بس مكنتش مهتمه ... المهم انى مش لوحدى
.. كنت عماله افكر ...ياله اشترى الهديه ...ياله ...
جت معايا الاء واسراء ...رحنا مول البستان ... وانا هناك اتصل بيا صاحب شركة كنت هاشتغل فيها
. وبما انى شخص عايش على فطرته الى حد ما...فطرتى مكانتش مبسوطة
..بس مقدرتش مردتش عليه . رديت عليه ..و فى ناس بتقول كل سنة وانتى طيبة .. تتبسط .
لكن لما حد يقولك ..بقى اعرف انه عيد ميلادك من تويتر ...المفروض انى ارد اقول ايه؟
.. ما علينا ..وبرضه بما انى اشتهرت على ما يبدو انى بحب الآيس كريم ... قالى متاكليش آيس كريم لحد ما اجى
J. عادى..انا انسانه محترمة ..ومش بقول اللى يجى فى بالى ..
ياريتنى اعرف
..
نزلنا خائبه الرجى انا ... رجعنا للبستان .. شوية كلام . و بعديين نقوم ناكل طيب... كويس..الأكل حلو
.. رحنا هارديز..الاء واسراء وانا ...
. جالى تليفون من شخص عزيز عليا جدا ..من اكتر الناس اللى مش مصدقه انه يهتم بيا كفايه انه يرفع سماعه التليفون يكلمنى ويضيع من وقته .. J
و اسراء معاها الكاميرا بتاعتها J..شوية صور بقى ... مكنتش انا اللى بطلع فى الكاميرا ... كان فى عاامل خارجى .مخلى الصور حلوة اوى ...او يمكن الاوعى بتاعى .لما قعدت اقنعه انه لازم يتبسط ..لازم اجرب ده اكتر .
..
ودى كانت اول لحظة فى حياتى احس انى عايزة اشيل النضارة ... مع انها حاجة ماما بتكلمنى فيها من فترة وانا اقولها .انا بحب نضارتى ..
بحس دايما ان الدنيا دى عايزة صبر...مش كل حاجة اخذتها كانت هيا اللى محتجاه فى الوقت ده
.. عموما .. خرجنا ..بعد موقف غريب فى هاريدز... رحنا نجيب آيس كريم... ياترى كان المفروض انى اقول لاصحابى بلاش آيس كريم؟..علشان حاجة انا مش ضمناها ولا عيزاها ؟
..
لما خرجنا عند التحرير كدة..اتصل بيا صاحب الشركة..
... وجه .. مش عارفه ايه اللى عودنى على كدة؟.. ودايما بيكون موضع نقض . مع العيله او اصحابى
..انا بمشى بسرعه .. و قدام ...الرصيف زحمه...امشى بين العربيات ...ناس باردة قدامك....تفاديها باى شكل
.. عملت اللى جزء اصيل من شخصيتى ...مكانش عارف يتكلم معايا
... وقبل ما نوصل زهرة البستان ...ظهرت قدامنا مسيرة متجه لماسبيرو مرورا بالتحرير ...
ليه حاولت اتجاهل .. الكلام المستفز اللى الناس اللى حوواليا بيقولوه .. وحاولت اتجاهل اللى كان بيقوله
..انا مال اهلى .. انا مين اللى فى المسيرة ؟...انا لو عايزة امشى فى مسيرة هامشى فيها ولو لوحدى لحاجة مؤمنه بيها ...مش علشان فلان ماشى فيها ..وادور عليه .. والمفروض انى استنى منه يقولى شاطر؟..ولا اتصور معاه؟
.. كنت اقول لنفسى ..ارمى..ولا تاخدى فى بالك..
طيب ..واللى مصمم يفهمنى ان الحياه فلوس وبس ؟.. اقول لنفسى اتمسكى بافضل مبادئك وقولى طظ .
.. دخلنا نقعد على زهرة البستان .. دقايق او يمكن ااقل ومشى للمسيرة ...بعد وعد انه هيجيبلى . آيس كريم نص كيلو ..او كتاب احبه ..
ليه بالرغم انى شخص شفاف اوى..الناس مش بتفهم ان ده مش انا .؟. ولا عيزاه
المهم ..انى ضاع منى متعه الآيس كريم علشان كلته وانا ماشيه ...وانا بحب ادى لكل حاجة حقها ...الآيس كريم يتاكل بذمه ...والواحد يستمتع بكل لحسه وكل شمه منه L
ومحصلش.. ومع انه كان كبير ...اول ما خلصته . لقيت انى عايزة واحد تانى ..مش علشان طعمه.. علشان اكله بذمه
..
ومكانش ده مهم اوى ...مش طفاسه هيا يعنى علشان اكل 2 آيس كريم فى يوم واحد ..
مقدرتش اقلع الساعه L ... وقعدت ابص فيها برضه ...انا مكنتش حاسه بملل.. بس كل ما كنت افكر هافتكر عيد ميلادى ازاى؟.. هافتكر انى كنت قاعده على قهوة ..
لكن للحظات كانت عسوله بعد كدة ... ضحكت .. ده فى حد ذاته مش هنساه ..
اللحظة اللى انسى فيها اى حاجة واى حد...واضحك . دى محصلتش من زمان شوية .
.. ومكانتش اول مرة معرفش اتصرف ... هو فعلا عايز 100 جنيه ؟.. اديله ولا ده هزار؟ .. المهم انى ضحكت .. صحيح لسه الضحكه اللى من قلبى اللى فاكرة كل مرة ضحكتها ..مجاتش ..وده يعلمنى..مفيش حاجة بنبقى عايزنها ومستنيين تيجى ..وبتيجى
.
الوقت عدى بسرعه ...بين ضحك ..وتريقه مش فاهمه منها حاجة .. لكن كان اتصال هو اللى فرق
.. صحبتى ....اعز اصحابى .. كانت اختى ...5 سنيين كليه مع بعض وقبلها سنه ثانوى مع بعض .. اللى كنت فى فرح اختها زى ام العروسه .. وخطوبتها مهانش عليها تقولى اللى بينى وبينها شارع
.. اللى فهمت منها ووثقت ..انى هافضل طول عمرى لوحدى .:))
بس نصيحه خدتها وعماله ترن فى ودنى ... "لا تُعولى على الناس "..
كلمتنى ... تقولى كل سنة وانتى طيبة ... صوتها لسه طيب ... رجعتنى سنين لورا ... فكرتنى بنفسى .. وهيا بتكلمنى وتقولى انتى من احلى الناس واطيبهم وتستاهلى كل خير ..اومال ايه اللى حصل؟
. مكالمه استمرت لاكتر من ربع ساعه ... مبتسمه لانها افتكرتنى .. بس قلبى حزين .. هو انا قدرى انى احب الناس و اديهم جزء من قلبى ..علشان فى الاخر .يبقى اللى بينا تليفون تقولى انتى كويسة ؟
واللى كنت قلقانه منه انها سامعه صوت انى فى وسط البلد على القهوة ..بالذات بالضحكه اللى انطلقت J)..
ليه كنت بفكر هتفتكر ايه؟..
مش عارفه ...ياريتنى اقدر ابطل افكر فى اللى الناس بتفكر فيه ...هاستريح اوى
.. مكنتش هاقدر اروح كدة... كان لازم اعمل حاجة جديدة عليا ... والواضح ان القعده عجباهم ومينفعش نقوم
.. يبقى اشرب قهوة J.. كانت اول مرة فى حياتى فى البلد مع بنت عمتى...ممكن ابقى احكى الحكايه دى بعديين
دى كانت تانى مرة ... كان طعمها حلو فعلا .. لولا .ان بطنى وجعتنى بعدها .. وصدعت
..يمكن لانى بالغت و "لحست" البن ؟. يمكن
..بس انا سهرت اليوم ده ..لحد يجى 3 ونص .. ولا حاجة ..
. بغض النظر عن كل حاجة ... هيفضل عيد ميلاد مميز..:)..
نيجى بقى لليوم اللى بعده ...يا سلاام على الدنيا لما تلعب فى الترموستات بتاعتك
..يبقى يوم حلو .بعديه يوم زفت .. يمكن لان شخصيتى كدة اصلا ؟.. يا ابيض ..يا اسود
. النبى يا شيخ ربنا يكرمنا بكرمه ..ونلاقى اللون الرمادى ده..بيقولوا عليه حلو ..احيانا
المهم ان اليوم اللى بعده ...صحيت متأخر كالمتوقع .. صحيت عنيا وجعانى ... البسى بسرعه وانزلى
... انى الاقى الهدوم ..ابدا ...واخواتى اخدوا الطرحة مثلا ..عادى جدا ..فى ايام بدايتها حلوة كدة.
صاحيه على احلام غريبه ... بحلم بناس مشتاقه ليها ... ادفع عمرى كله واكون معاهم .. بحلم بيهم متضايقيين .
L
.. انزل مفيش ميكروباسات .. واتصل علشان اعتذر على التأخير ... يكون الدنيا لبش :.. اركب المترو .. وتليفونى حبيبى ...تليفونى اللى معايا بقاله اكتر من 5 سنيين ...اللى لما الشاشه بتاعته اتحرقت ومقتدرتش ااقول لبابا ...اتعاملت بيه لاكتر من 3 شهور ..حفظت ارقام اهم الناس .. واتعاملت بيه بشاشه سوده J
... تليفونى ده توقعه واحدة غبيه ... شاشته تضلم ..
و اقول مش مشكله . اقفله وانساه ... ما هى دى حل المشاكل عندى من و انا صغيريه ... روحى نامى ولما تصحى هتلاقى كل حاجة كويسة ..
وانزل انور السادات ..وواحد يتحرش بيا .. وكأنى ناقصه مثلا انى اكره الجنس ده اكتر من كدة
..
وافتكر كل مرة واحد لمسنى من غير وجه حق .. واللى لما دافعت عن نفسى طلعت كدابه وعبيطة
. ليه اساسا . بربط الحاجات ببعض؟..بتعب اوى .. ومش بخلص ..وبفضل فاكرة كل حاجة L.
اومال لما كانت فى فترة من فتراتى كل حلم حياتى انى ادخل فى غيبوبه وانسى كل حاجة
..
ولما اطلع من المترو ...جزمتى حبيبتى الجديده ... تتقطع من تحت ...
اكتشف ان المعرض اللى اجتهدت علشانه .. ورسمت حاجة حساها وبحبها ..اترفضت فيه
.. عادى عادى
.. ولما صحبتى اللى بتشتغل معايا تطلب منى انها تغير المواعيد علشان تقدر تحضر الافتتاح
J. عادى
قولت خلاص .. انزل اشترى جراب للكاميرا علشان عايزة اصور بقى L. حوار.. ومنفعش انزل

.
وانا مروحة ... واقول لربنا ..والنبى يارب .
اى حاجة حلوة ... اى حدث حلو ..انا هارضى بأى حاجة تبعتها .
بس انا تعبت .. كدة انا فعلا تعبت .
.. انا مش هاقدر ألصم نفسى اكتر من كدة
.. عايزة حاجة حلوة .. قبل ما انهار
.. علشان اقدر استمر فى الحياه دى
. يارب

Comments

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

السنه الجديده