حلم

مش قادرة امنع نفسى انى كل ما بغمض عينى ..بشوف حاجة غريبه جدا
.كأنى مش قادرة استحمل .لدرجة انى فعلا كل ما اغمض عينى
بشوف صحرا ...وانا واقفه وبشعرى .. فى هوا ..رافعه ايدى..وبصرخ
...
كل ما احاول اعدل فى الصورة دى.. مش بعرف خالص
. انا بحس احيانا انى اتجننت
يعنى ايه ابقى فى المترو ..والبايعيين بصوتهم العالى والناس دوشة
.وانا اغمض عينى واشوف نفسى فى مكان تانى ؟
.
بس نفسى فعلا ..نفسى فى يوم خارج الدنيا كلها
. نفسى فى صحرا ... وولا بنى آدم
لانى عرفت ان الناس مهما حصل مسيرها انها تألمنى ... تجرحنى
.
هاصرخ وهاضحك وهارقص
وهاقتل النضارة فى الارض ..وهاقتل الساعه معاها

... وهاقعد اجرى فى كل مكان ..واقعد ارمى الرمله فى الهوا ..
ولو فى بحر ..
هاعوم واعوم واعوم لحد ما اشوفش الشط اصلا
. واكتر حاجة بحبها فى حياتى انى اعملها
وفى الحقيقه لما بعملها بتبقى ممتعه جد ا
ا نى ادخل البحر ...وانام على ضهرى..واسيب الميه تشيلنى
. واغمض عينى ..واسمع بس صوت تنفسى ..
انا مرة عملت كدة..ونمت .)
.. مش قادرة انسى الاحساس ده
.. بريحه الميه فى تنفسى ...وحركه الموجه فى روحى
. وفضيان دماغى
مكنتش بفكر فى حاجة..كنت بسمع نفسى وهو داخل وخارج بس
..
يعنى ياريت يبقى فى بحر .
. و اقعد على جنب كدهو اعيط
.. واعيط بصوت عالى جدا
. واتشحتف . واصرخ باعلى صوتى ..لحد ما صوتى ينبح ويضيع خالص
. وبعديين ااقوم اجرى ...اجرى حافيه
لحد ما نفسى يتقطع
. ولا اعرف اتنفس
..وبعديين اقعد ادور وادور ..على الرمله الدافيه
. وارفع ايدى واعمل مروحه ..
. وانزل البحر ... واعوم وانا مفتحه عينى ...لحد ما تحمر وتوجعنى
..واطلع اعيط تانى
.. وبعديين انام بالييل تحت النجوم ... من غير خيمه ولا اى حاجة
واقعد اتفرج على النجوم واقعد ارسم اشكال بيها
.. و اشوف شهب ..والنجوم الساقطه
.وكل ما اشوفها ادعى دعوه
. و طول الوقت ده مسمعش ولا اى حاجة
غير صوت الهوا
.
والمشهد ده برضه بشوفه
.. انا نايمه على الارض ..على الرمله.. وايدى تحت راسى ..وايدى التانيه مرفوعه لفوق
بشاور على نجمه وبكلمها
. وبعديين انام وايدى تقع جنبى
..ولما انام احلم انى بطير
. وان الدنيا جميله
....
و احلم بكل الناس اللى بحبها وفقدتهم ..ومش بيسمحلى حتى انى افتكرهم
. واحلم بكل حاجة نفسى اعملها انى عملتها
.. وكل حاجة كان نفسى ااقولها انى قلتها
. وكل حد بحبه ومش قادرة ااقوله .. انى قولتله
.. وكل حد قولتله انى بحبه انى عملتله كل حاجة حلوة فى الدنيا
..
.. وبعديين اصحى ...مبتسمه .
ومفتكرش اى حاجة وحشه
..
ساعتها انا مستعده اموت


.)

ده يومى المثالى
.. ولو معايا الكاميرا بقى
واصور كل حاجة حواليا
هاصور من اول حبه الرمله
.لحد السحب وكل نجمه فى السما
..
وهاقعد اكلم الكاميرا
وهاكلم البحر ..وهاحكيله كل حاجة
.. واعيط فى بحوره
علشان محسش انى بجرحه
..



ده يوم مثالى ..معتقدتش انى هاقدر اعيشه
يمكن ااقرب حاجة ليه
.
هاستنى لما ادخل الجنه بقى
.ده لو كانت من نصيبى يعنى

Comments

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

السنه الجديده