مغامرة ... فى المطر

ليه الواحد لما يقعد فى بيته مدة طويلة وبعديين ينزل الشارع ....
يعيش اثارة تكفى لسنوات
زى مصر بالظبط.....نقعد 30 سنة من غير اى حاجة جديدة...وفجئتا.....نعيش فى شهور اثارة سنين

امبارح
يالهوى
....هو الوصف الصحيح....والادق
انا نزلت من بيتى القاطن فى 15 مايو -بعد حلوان-الساعة 9صباحا
لان كان فى اذاعة على الهوا فى اذاعة الشباب والرياضة ........
عن معرض قائمة عليه ومشتركة فيه
وبغض النظر عن الاستاذة المحاورة الرائعة اللى مش فاهمة اى حاجة فى الفن
وكمان بتذيع من الموبايل......
والحمد لله عدى الامر على خير
وبعديين كان المفروض انى اروح ماسبيرو ..
الساعة 5 علشان نطلع هوا الساعة 6 فى قناه النيل الثقافية
انا كنت فى قصر الامير طاز وهو مكان رائع بالمناسبة للى لم يزوره
خلصنا الاذاعة على الساعة 12
وفرق الاوقت طويل ..... لكنة لا يكفى انى اروح وارجع تانى
ومفيش بديل الا انى اضيع الوقت ده فى اى حاجة....وبما انى اعشق التمشية ...
قولت اخدها مشى
وربنا يسهل
ويامؤمن .... لسة بقول بسم الله....وخارجة من القصر
الا والاقى المطرة نازلة ترف على ام دماغى
خير ....خير
مش مشكلة خالص
......وقفت انا وصحبتى تحت بيت قديم قبل جامع ابن طولون كدة
والجميل ان اطفال لسة طالعيين من المدرسة .....وقفوا جنبنا.....واد ايه شكلهم حلو اوى وهما مبسوطيين بالمطرة...وبيدعوا انهم ينجحوا
.....وواحد قال يارب مصر تكون حلوة
......
وبعديين ...الحل الامثل ...تاكسى
وقفنا تاكسى وقولناله ....اى محطة مترو
وهناك لقطات جميلة ...زى الاطفال اللى مشيوا يتطرطشوا المياه على بعض...وهما فى قمة السعادة
وهناك البنات اللى وقفوا مع بعض تحت مظلة محل كبير عند سعد زغلول كدة
المهم انى وصلت محطة انور السادات على الساعة 2
وبقى انى قدامى 3 ساعات
ولاول مرة فى حياتى اقرأ جرنال كامل
انا فى العادى بشترى الشروق كل يوم....اقرأ لفهمى هويدى وعبد الفتاح .......وكم واحد كدة وخلاص
لكن امبارح قرأت الجرنال كلة......
والساعة بقت 3 الا ربع
وانا مش بطيق انى استنى فى محطة مترو كدة...بيجيلى حول من كتر الناس ....قولت بما انى مكلتش حاجة طول اليوم
لايضرنى بعض المطر انى اشترى حاجة....خرجت ناحية كنتاكى كدة....ورحت فلفلة
......
وطبعا من خلال مطر جميلة ....وانا من الشخصيات اللى بتلبس نضارة....
نفسى حد يخترع مساحات للنضارة
المهم ..... ومن رؤيتى الضبابية .....اشتريت الشندويتش.......
هدفى الان هو ماسبيرو........ ويامؤمن من طلعت حرب ...ولحد المتحف المصرى .......وانا اخدت المطر باحترام.......كما انى اخدت رفض تاكسيات بالهبل.....باحترام برضه
مش فاهمة كل ما اقول لتاكسى...ماسبيرو......يبصلى جامد قوى كدة........ويمشى
انا مش راحقة اعمل حاجة وحشة على فكرة
.....
حاولت العب على الا وعى عندى......
قعدت ااقول لنفسى بصوت عالى ....انتى بتمشى...العربيات كلها واقفة...
وبعديين ابتديت ااقول لنفسى....انا مستمتعة...انا مبسوطة....
الله يسامحه لاوعيى .....مصدقنيش
فى الاخر ومن تحت الكوبرى وقف تاكسى......أبيض لونا صحيح ...لكنه يحمل داخله شخص اسود التوجه
وصلت لماسبيرو....وكان العداد بيقول 3 ج
انا ادتله 5 ج.......ادانى باقى جنيه ونص..........
وكعاده الشخصية الرائعة اللى هو انا
قولتله هو مش 5 - 3 =2
قالى مش معايا فكه.......
نعم؟
هوا انا اتبدهل ده كله......وكمان يضحك عليا
لأ معلش بقى
..............دخلت فى اعماق الشنطة .....وجمعت البرايز والشلنات .....وادتله ال3 ج...
واخدت الخمسة ج بتاعتى حبيبتى.......استهبال اصله هو

.........
ومقولكوش بقى على الجمال والروعة اللى حسيت بيها وانا داخلة....ايه ده كله...جيش كتير واقف بره
وانا داخلة عماله احايل الا وعى....مش هما دول اللى ضربوا اصحابى فى التحرير...مش هما دول
اللى بهدلوا البنات فى المتحف
والله يخرب بيته لا وعيى ...مش بيسمع الكلام
دخلت بعد محايله فى الامن ان الكاميرا بتاعتى دى ...نفس ..مستغناش عنها
وانى معنديش غرض دنىء
دخلت المبنى الحصين والحمد لله
كانت الساعة 3ونص وشوية
قعدت بقى اتفرج على الشعارات اللى كاتبنها....والناس المعتصميين...
وحسيت باغراء اكتر من 50 مرة انى اصور عساكر الجيش.......بس حسيت انى ممكن اروح فى داهية ولا حاجة
وبما ان مصر ام الدنيا........ معده البرنامج...نسيت موبيلاتها فى البيت..... وزميلى اللى المفروض يجى ....لسه مجاش
والساعة بقت 5......
وبعديين اتصلت بيا من تليفون غريب..... اطلعى على الباب بره...
وبعديين خدتنى انا وزميلى...........ويابوى على الدهاليز.......
ده مش مبنى.....دى مغارة على بابا والسبعميت حرامى
على الطلاج لو كانت قالتلى روحى مكنت عرفت اتحرك من مكانى
.......
وبما اننا برضة لسة فى مصر ام الدنيا........
البرنامج اللى المفروض يخرج هوا الساعة 6 م.....
الساعة 6 كان الراجل بيكنس الاستوديو
...........
لقطات بقى..
البرنامج بيقدمه مذيع بلا اى مبالغة........ فاكر نفسه مثقف وهو .....فسسسسسسسسسسسسس
المذيعة بقى ....... الوجه الجميل..... ..
بلاش خلينا فى حالنا
واحد كان حامل فى الثورة المضاده....وبعديين خرجت على المصريين....وبقى هو
عمال يقولى ...عارفة لو سألتى اى حد انت عملت الثورة ليه .....مش هيعرف
واحنا مشينا حرامى وجه 50 حرامى....... ومفيش فايدة...ويخربيته
انا مصدعة اساسا وعايزة اروح بيتنا
انقذنى احمد الله يكرمه
...وشوف بقى ..لما يكون هيطلع معانا مدرب تنمية بشرية ...
ويقول للمعده ...انا عملت تدريب واحد والشركة عملت 20 تدريب....تقوله يعنى نقول انك انت اللى عملت...يقولها....ماشى

المهم طلعنا هوا .... وحاجة ربنا ستار حليم......
المهم خلصنا
وخرجنا من الدهاليز الساعة 8وتلت
وايه كمية البلطجة ...والهبل اللى على الكورنيش ده
طب انا واحدة بطرحة ...وجيبة بتجرر فى الارض.....واومال لو واحدة....كدة شوية
كان ايه اللى حصلها......
المهم
وصلت محطة الاوبرا.....وبمجرد انى طلعت فى السادات...........وعينك ماتشوف الا النور
......
ياسلام...ايه الحب ده ياجماعة ؟.....كلنا واقفيين مع بعض...
لآ وكمان ايه؟.....المترو شايف اننا مش كفاية...كان المترو يجى وبعد الزق والضرب والناس ركبت
يقولهم انزلوا المترو رايح المرج.......
ياسلااااااااااااااام......
لأ وكمان ......بعد يجى بنص ساعة ...يقول للناس.....اللى رايح المرج يروح رصيف حلوان....علشان المترو اللى جاى هيروح المرج
طيب واللى رايح حلوان؟.......طظ يعنى
المهم لان مشاعر الساعات دى..... ممتكتبش
ركبنا....وتحرك المترو الساعة 11الا ربع
....
وبما اننا ستات فى بعضينا
لايمنع بعض الفعص والزق .... والخنقة وكل حاجة....لكن ان الرجاله تركب بالعافية؟......وبعديين واحد ظريف ابن ظريف
يشتم فى الستات اللى قاعدة...ولما بنت تحاول تسكته......يكون عايز يضربها........فدى حاجة سافلة
وااقدر اقولكوا انى شفت كل حاجة.... لانى كنت واقفة
عارفيين .... على المقعد ده...انا كنت واقفة عليه انا وصحبتى.... علشان الهوا تحت كان خلص
...
المهم...وصلت حلوان الساعة 12 الا ربع
......
وعينك ما تشوف الا النور...
مفيش اى حاجة من اى نوع تتركب
.....
وطبعا كل الشكر والتقدير لشبكة فودافون الرائعة......
اللى لما قطعت عننا الشبكة فى التحرير......
وقطعتها عننا امبارح...... فى بداية رائعة....... لانى ... اروح احاربهم....واخد منهم فلوس
....
وبما ان الستات بتستقوى ببعضها
اتجمعت مع بنتيين رايحيين فى طريقى

......
حاولنا نوقف تاكسى....لكن مفيش فايدة...
وبعديين ... ومن الا وجود....لقينا تاكسى فاضى... ركبنا.... وايمان-صاحبتى الجديدة- حاولت تخوفه فقالتله....انت نمرتك كام؟
قالها ليه؟.......مش فاكره والله
بعديين من الاوجود برضه...لقينا واحد نط فى التاكسى وركب جنب السواق
وبطريقة الحشاشيين الرائعيين......انا عارف انكم رايحيين مجاورة 4 .....اصلى سمعتكوا....
اعههههاعا
وبعديين ... النظرات... والهمسات.....
والسواق....هنوصلكوا .... هنصولكوا....اهاهااااااالعوووو

ايمان التانية -صاحبتى الجديدة- قالتلو نزلنا هنا......
فى الاول مرضيش..... وبعديين لما بصلنا...
انا بصيت فى عين الراجل اللى جنب السواق.......
وبحمد ربنا مليون مرة انى نزلت منه
ومعرفش شاف ايه؟ خاف...وبعديين نزلنا......
نزلنا فيين بقى ؟.....
الله
عند مستشفى حلوان العام........... حتة مقطوعة بامتياز
....
مكانش فى حل غير اننا نتصل بحد معاه عربية يوصلنا...
والانتظار اللى امتدت لحد اكتر من ربع ساعة
كان كأنه خمسيين ساعة
يتخللها الكثير.
من ....سترك يارب......استرها يارب
اللهم انا جعلناك فى نحورهم فاردد عليهم شرورهم
ولا مانع من بعض الحشاشيين....انهم يعدوا من قدامنا بالظبط....وبستر ربنا مشيفوناش.......
وافتكر برضة فى هذه اللحظات فودافون اللى مخاتنيش اكلم اهلى.....
شكرا يعنى
...........
وصولى البيت ...الساعة واحدة بعد منتصف الليل
كان اول مرة فى حياتى
حسيت انى نفسى ابوس الارض....وابوس السرير بتاعى.......وابوس التليفون
واقعد فى البيت شهر من غير ما اخرج خالص
.....
..............
انا جسديا كويسة جدا
لكنى نفسيا مش مصدقة اللى حصل ......
ومصدومة
......
وربنا يستر
طول عمرى متفائلة
....
:)

Comments

  1. أجمل حاجة انك بعد كل اللي حكيتيه بتقولي طول عمري متفائلة...التفاؤل دا فعلا حاجة جميلة جدا بتيجي من قوة الإيمان بالله سبحانه وتعالى...ولولا التفاؤل مكناش صبرنا واستحملنا لحد ما ربنا كرمنا ومبارك اتنحى...ولازم نتفائل ان اللي جاي ان شاء الله أحسن عشان نعرف نوصل للي احنا عايزينو ونكمل ثورتنا للآخر ونرجع حق الشهداء ونحقق حلمهم اللي ماتوا عشانو

    ReplyDelete
  2. يا ريليجيون أوف ذا بروفيت...
    سانكس جود إنك ستيل سليمة أند سيف...
    وكما قيل في الكومنت نمبر واحد...ايت از فيري جود إنك متفائلة

    وآدي آخرة الطلوع في التلفزيون..
    امال لو كنتي طلعتي مع يسري فودة كان حصلك إيه؟
    ياللا...قدر ولطف

    ReplyDelete
  3. راندا.....
    انا مؤمنة ان التفائل هو الحل....
    وشكرا ليكى
    ....
    مصلحة
    انا مش عايزة اطلع على التلفزيون تانى
    ....
    ولو هطلع انا عايزة اطلع مع ريم
    ....مليش دعوة
    :)

    ReplyDelete
  4. ده ايه اليوم التعيس ده ..

    لا انتي اكيد حد حسدك .. مش معقول كده :D

    الحمد لله انك كويسه يا قمرايه ..والحمد لله انك برغم كده لسه بتتفائلي =]

    ReplyDelete
  5. الله يكرمك

    :)
    حسد كبير شويه
    التفائل هو الحل فى الحياه
    :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

فينيسيا