بدون كلام


عايزة اكتب ... علشان اخرج كميه الاحاسيس المختلطه ..المختلفه ..المتصارعه اللى جوايا 

...
بس مش عارفه 


حاسه انى عايزة اكتب حاجات خزعباليه ..ملهاش اى معنى 

..بس فى نفس الوقت عايزة اكتب حاجة فى منتهى المنطقيه والوضوح .اللى فى الدنيا 
.. نفسى كتاباتى ترجع دكتورى النفسى تانى ...لانى مش بكتب علشان "اوصف نفسى ". انا بكتب علشان "اعرف نفسى ".. ا


وانا بكتب بحس انى بدخل جوايا .. ماسكه شُعله نور ...وبشوف فيّا حاجات مخفيه 

.. حاجات مكنتش متخيله انها موجودة اصلا 
.لما بعتب بحس انى قاعده "او نايمه" على شيزلونج  بكشف نفسى بنفسى ...قدام نفسى 


..واحيانا بفهم حاجات عصيه على الفهم 

.. باخد بالى من تصرف بعمله دلوقتى ...بس هو فعلا انا بعمله علشان زمان 
.. ولما بقول او بكتب عن نفسى ..انى مُعقده ...بحس انى مش ببالغ 

.. نفسى افهم نفسى 
..ازاى قدرت استحمل مواقف 
مواقف ورا بعضها ...لسه مش منهارة 
... لحظة انى كنت نازلة يوم اجازة ...الشغل 
الشارع فاضى ..واكتر من 5 كلاب ماشيه  بيهوهوو ..ورايا 

كل خطوة انا مشاياها ... هما ورايا ..باعناق ممتده للامام.. وبأصوات تخترق الآذان ..بس فضلت متماسكه 

. ومشيت عادى ..ظاهريا ..لكن مش فاكرة مين علمنى وانا صغيره ان الكلاب بتشم ريحه الخوف


وعلشان ريحه الخوف متتطلعش منك ... اضغطى على طرف لسانك 

تقريبا انا هاقعد يوميين لسانى واجعنى 
:)
...
 صرخه مطلعتش منى ..ولما ودنى سمعتها ..عقلى مفهمش ان الصوت طالع منى .. صرخه بدأت بمفاجئه ..ثم استغراب 

ثم احساس انتهاك
فدفاع ..فغضب ... غضب اطلق صرخه من داخل داخل داخل داخلى 

... لحد الان .انا متأكده ان نفسيا حتى .... الصرخه دى مطلعتش من حنجرتى 

.. اهو ده موقف اضاء . داخل نفسى منطقه مُظلمه .. نفسى اكتب عنها علشان افهمها 

بس الكلام عصّى اوى ... عصى مش علشان دى حاجة بشعه .. لكن لآنى عارفه ان حصل ابشع لبنات غيرى 
مش قادرة افهم نفسى ... 
واحيانا بحس انى مش بس شخصيات مختلفه جوا نفسها ...بس كمان شخصيات صعب يجتمعوا 
لحظة ما حاولت استحمى .ولقيت علامات زرقا .. ده موقف واحساس ... مش عارفه اكتب عنه 

لحظة ادراكى انى مش بس وحيده ...بس تأقلمت مع كونى وحيده 

...
 موقف انى آخذ المبادرة دايما .. ان شخص ميفتكرنيش الا لما افتكره 

مبيحبش يشوفنى الا لما اكلمه ...عارفه جوايا ومتأكده ..يمكن تكون شخصيه جوايا .متأكده 
انى مستحقش ده
لكن فى شخصيه تانيه بتتصرف من ورا ضهرى ... عارفه ان قفشتى وحشه اوى ..ولما باخد جنب من حد .صعب ارجع زى الاول .. . ..مش قادرة اكتب اكتر 
.. هاكمل بعدين 

Comments

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

السنه الجديده