قصر الرئاسه

" عنده 27 سنه ..وواخد حُكم عسكرى بالسجن 25 سنه 
.. حد يا بنتى يمشى فى الشارع ب 6 صناديق ازايز مولوتوف ؟.. ده كلام يصدقه عقل برضه ؟ "

 " انا مش جاى اشحت .. انا جاى هنا احل مشكله الرى بأكملها .. المفروض يسمعونى "
" مينفعش تاخدى مشكلتى انا كمان ؟" 
" مرسى زى حُسنى .. محدش هيعملنا حاجه . .قال بابه مفتوح ولا عارفين نعمل حاجه ولا ندخل ونقابل حد "
"انا عندى طفل لازم اربيه وادخله المدرسة .. وانا اتفصلت من شغلى تعسفيا .. مين هيساعدنى ؟" .
" يا بيه بياخدوا الورق ويحطوه جوه ..لازم تتدخل وتتكلم وتتأكد "
 " انتوا شعب ميطمرش فيكوا الخير ..الراجل ماسك بقاله 3 ايام ...صبرتوا على فساد وظلم 30 سنة .. ومش قادرين تصبروا على الراجل شوية ؟ "
. كل فترة والاخرى .. تجد من يتسلق اسوار باب اخضر اللون .. وهناك من يتهمنا .. المصورين .. ان هدفنا تشويه سًمعه المواطنين .. وتشويه سمعه محمد مرسى 

.. الرئيس !!
 اعداد ليست بالصغيره من عُمال شركه ما .. يهتفون .. ويغنون 

.. تعبُر العربات ... بطيئه لان اغلب الناس مش عارفين مين دول ؟.. ولا عايزين ايه ؟
. فيقفوا يفهموا .. 

بائع شاى ...رزقه ربه باُناس عطشه .. فيبيع لهم 



ده كان المشهد غالبا امام قصر الرئاسه .. 
.. 
مكنتش قادرة استحمل الطاقه اللى طالعه من الناس دى 
.. اللى التمس ليهم كُل العُذر
 بس انا بعد الكلام مع ام المُعتقل ...  " ام عماد ". ابنها واخد 25 سنة سجن
لم استطتع ان اتمالك نفسى 
.. وكانت الصورة التاليه ...مُغرقه بدموع ..لم استطع ابدا كبتها 
.. 
ياربى 

اعمل ايه بس ؟؟ 
. استحمل ازاى كده ؟. اتحول لآله ؟ ولا اعمل ايه ؟
. انا تعبت من كُتر ما انا تعبانه 


وزهقت من كُتر ما انا مش لاقيه كلمه تانيه مُناسبه غيرها 
.:(.
افرجها من عندك يارب 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

السنه الجديده