وجع الحياه

هو انا غاويه نكد ؟.. ولا اللى بيحصلى واللى بحسه ده من حقى ؟
هو ايه اللى من حقى وسط كل الحياه اللى ناس موظفه نفسها بس علشان تقولى ...لأ... اعملى كذا ومتعمليش ايه
.. مش من حقى انى ااقول انى تعبت ؟
.. بس انا تعبت ... تعبت اوى يارب وانت عارف
تعبت ومش عارفه اخرج من الدوامه اللى عايشه فيها
... اول امبارح وانا راجعه من الشغل ... تعبانه ومُرهقه ... كان نفسى اتفرج على الفيلم اللى بيكون فى الاوبرا يوم التلات
بس كان معايا صحبتى اللى حبت انها تقعد معايا اكتر من الفيلم ... و ده بالدنيا
و لما دخلت البيت .. اختى الصغيره شافت ان ده وقت مناسب اوى انها " تعنفنى ". وتقولى
قد ايه انا مقصرة معاها ... ومقصرة مع عيلتى
و انا مش قادرة اتكلم .. وهاعيط فيها
.. وماما تسكتها وهيا مفيش
... .. لحد قبل ما انام كده ... اتلفت لوجع كنت بكتمه وبعمل نفسى مش واخده بالى
ضهرى .. من الناحيه  اليمين بيوجعنى جدا
لكن كالعاده ... انا مش بقول ... ولو قولت هيتقالى برد
فانا اتعودت ان الحل هو النوم ... فنمت ..
لكن حتى النوم مبقاش راحه ...احلامى مش مُريحه بقالها فترة طويله
بحلم بخُزعبلات ... بكل حاجه واى حاجه
.. ولما صحيت ... الوجع ده زاد اوى .. نزلت الشغل
و شنطه الكاميرا ...بلبسها على كتف ... "كروس " . بتيجى على مكان الوجع بالظبط
.. كان كل حركة ..بتوجع
... هو اللى انا فيه ده هو وجع الحياه ؟.. اللى من اسباب الموت ؟
.
وبدل ما اكون تعبانه فاروح على طول ... اتمشيت بس علشان اشم الهوا من على كوبرى الجلاء .
ولما حسيت انى محتاجه اسمع صوت بشرى ... كلمت كام حد من اصحابى
محدش رد
...زى بالظبط اليوم اللى قبله .. لما كان معايا فلوس
وجعانه ... ووحيده
.. كنت بتمنى لحظتها فى اشخاص بعينهم انهم يكونوا معايا ...نتغدى مع بعض
 .. ناكل آيس كريم بعدها
.. لكن وقتها ...انا رحت ...اتغديت .. لوحدى
.. اشتريت آيس كريم ... ووقفت فى محمد محمود اكله 
.. وقفت اتشاهد لكل واحد مات 
ولكل واحد مات بعدها ولسه عايش ... ول أنا اللى مُت هناك ولسه عايشه 
.. 
.. وروحت ...روحت بوجعى .. ولسه عايشه 
... 
انهاردة طالعه على السلم ...كل لحظة فى جزء منى بيصرخ 
لكنى اتصميت من زمان وودنى مبقتش بتسمع
... و ادخل البيت على السرير 
بدموع صامته ... لأن جانب الجدار بابا واختى 
.. ومش عندى كلمات تشرح كفايه 
... فاكتفيت بنظرة من فتحه شباك صغير للسما ...  لرب كريم قادر على كل شىء 
... انا تعبت اوى يارب 

قولى اعمل ايه ؟؟
.. 

تعبت وانت العالم .. 

...
 وسبحان الله ... كل ما افكر فيها ... 

كل مرة استريح لحد واحب اتكلم معاه ... يحصل حاجه 
لو الحياه ... و ربنا بيبعتولى اشارات انى وحيده ... فافضل وحيده 
.. الرساله وصلت 

Comments

  1. :( معلش وفعلا انا عندي نفس المشكلة فالبيت بالمناسبة لما بتعب مبقولهمش اصلا :)

    بس ايه ده ايس كريم وفي محمد محمود :((

    عايز واحد شوكولاتة مليش دعوة :((

    ReplyDelete
  2. شيكولاته فى محمد محمود اكيد هتبقى مختلفه
    :).

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

فينيسيا