يوم ..وست غريبة

مروحة من الشغل عادى.زى كل يوم ..وكالعاده مش بحب اوى السلم الكهربائى ..نرلت على السلم العادى..كان قدامى حاجز..بنتيين شكلهم لسه خريجيين ..وكانت واحده منهم بتساعد ست شكلها مش كبير اوى فى السن .. بس شكلها غلبان
.البنت كانت ماسه ايديها وبتساعدها تنزل سلّمه سلّمه..وخطوة خطوة ..عجبتنى فى صبرها وانها لم تظهر اى ملل او ضيق
..من موقعى كنت شايفه ان الست دى فاقدة لايدها الشمال ..والبنت مساكه ايدها اليمين
..لما وصلنا لاخر السلم
تحررت ..ومشيت بعيد عن البنتيين بخطوتيين
..الست دى سبقتنا لقدام
.. لما بصيت عليها شفت حاجة غريبه جدا
الست دى كان فى حاجة بتتحرك جواها .. اه والله العظيم ..ومش بمعنى قليل الادب ... الست دى مش ضخمه .. بس كان فى حاجة بتطلع من تحت الجلبيه وتدخل تانى
..انا وقفت من الصدمه
.. وركزت شوية
.. انا ممكن خيالى يوم واسع . وبشوف حاجات غريبه ..بس مش للدرجة دى .
وقفت ..ووقفت الموسيقى .. اللى كنت بسمعها لانى كنت محتاجة كل حواسى علشان استوعب اللى كنت شيفاه
..وللحظه خت بالى ان البنتيين واقفيين مبلميين زيى بالظبط
... لقتنى بقول للبنت ." هو فى حاجة بتتحرك جوه؟"
الذهول اللى فى عنيها عرفنى انها شايفه اللى انا شيفاه بس مش عارفه تفسره زيى بالظبط
.)
..شوف بقى التفسيرات
...البنت قالت " ده ديل".. ههههههههه
بجد مقدرتش اعمل اى حاجة غير انى اضحك جامد جدا ..البنت قالتها بشكل عفوى وطفولى وهيا مذهوله .ومش مصدقه
.. بس عقلها معرفش يجيب اى تفسير منطقى .فقالت كدة
... انا ضحكت وفسرتها على طريقتى
..هيا ممكن تكون لابسه حاجة زى شنطة تحت هدومها كل ما بتتحرك ..بتتحرك ...بكل بساطة
..لكن منظر ان الشىء اللى بيخرج ده كان شكله كأنه ايد بشريه ... خوفنى
..لكن تمضى الحياه
.)
شغلت الاغانى ..ركبت المترو ..وشلت الست دى من دماغى ...وشايفه البنتيين بعد ما ركبوا المترو ..بيتكلموا وبيضحكوا
.. لكن وانا طالعه انور السادات
.. اتجاه حلوان ...وتقريبا فى نص المسافه على السلم
..لقيت البنت اللى كانت ماسكه ايد الست ماشيه جنبى ... بصتلى ..وبلا ادنى مقدمات
" هو ايه اللى كان بيتحرك ؟"... نظرتها وطريقه قولها للجماه .. ضحكتنى جدا ..ولما قولتلها انتى لسه بتفكر فيها ؟..قالتلى انتى كنتى شيفاها لكن انا اللى مسكت ايديها
..وكان حوار... طالما انتى كنتى بتعملى خير وبنيه صافيه ..ربنا عمره ما هيأذيكى
...ركبنا مع بعض المترو المتجه لحلوان. وعلشان تنسي نفسها ..قعدت تقولى..وانتى بقى عامله ايه؟
.والكلام جاب كلام .. علشان تطلع البنت دى صاحبه واحدة صحبتى من ايام الكليه ..وبتشتغل فى الدقى جنب شغلى جدا
..وساكنه فى حلوان .وخريجه فنون تطبيقيه .. فكان يا مكتر المواضيع اللى نتكلم فيها ..وكانت حاجة جميله لانى كنت فقدت التواصل البشرى اللى بالشكل ده من فترة طويله
. لما وصلنا حلوان ..رحنا اشترينا طُرح جديدة
. وبعيدا عن الموضوع" انا ليه طريقه غريبه فى التعامل مع الحاجات الجديدة
..الطُرح مثلا..لما بشتريها بحب البسها اول لبسه من غير ما اكويها ويكون علامات التطبيقه باينه عليها ..واقعد طول ما انا ماشيه فى الطريق ااقول لنفسى .انا لابسه طرحه جديده ..انا لابسه طرحه جديدة
...وكل ما اعمل كدة افتكر واحدة صحبتى من ايام الكليه ..بتتجنن منى"
..المهم ان البنت خلاص بقت صحبتى وخدنا نمر بعض ..وكلنا آيس كريم مع بعض
.. ولما كنت بودعها ...قولتلها بقى بينا آيس كريم وطُرح ..وهيا افتكرت الست تانى
.. واتفرقنا بضحك ..وهيا بتقول ..ويخلق ما لا تعلمون
.))))
......................

Comments

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

السنه الجديده