9/1

فى كلام كتير اوى محبوس جوايا
مش عارفه ايه اللى حصل ؟او خلى اليوم ده مختلف انى واذ فجأتن بتكلم وبقول كتير
انا كنت لسه فى صدمه محمد محمود
.. كان عندى صدمه الا فعل ..مش عايزة اعمل حاجة ولا ااقول حاجه
.. وعادى ..ادينى عايشة
.
.. المهم فى كذا مشاهده عايزة احكى عنها
..
حكايه الستتات المنتقبات ..اللى بشوفهم فى المترو وكل مكان
.. بحسهم محبوسيين .. وده احساس منى انا ..واكيد ليه دلاله على شخصيتى
.يعنى البنت المنتقبه اللى كانت فى المترو وبتقرأ ل د فيل
.. بغض النظر عن كرهى للراجل ده .. بس حسيت انها بطريقه ما عايزة تتحرر
.وانهاردة فى المترو شفت ست منتقبه بتاكل لب
.حسيت انها مش طايقه نفسها ..طبعا انا كان ممكن اشوفها ان النقاب ممنعهاش انها تعمل اللى هيا عيزاه
.معرفش
ده اللى بشوفه
...
حاج تانيه
.
فى الفن ميدان ..وواضح المجهود راسميين بنات ثوريين .
سايبيين تحت كل رسمه ورقه علشان تكتب رأيك
.. تخيلوا ان اللى كتب رأيه اول واحد .... كتبه فى نص الصفحه .. مش علشان رغاي ...علشان كتب بخط كبير
وبغض النظر انه كان شتيمه ...بس لفت نظرى انه حتى مش عايز يسيب مكان لأى حد هيكتب بعده
ليه ؟
يعنى مش بتحترم أراء الناس
ولا حتى تسيبهم يعبروا عنها ؟
هل ياترى احنا بنعمل مع بعض زى ما النظام كان بيعمل فينا
؟
رأيى انا او لأ؟
قلبى اتقبض اوى وانا بتفرج على كل لوحة ...وكل ورقه تحتها كان نفس التصرف
يعنى ده حتى الفكر البشرى الطبيعى .بيقول تتكلم شوية ..وتسمع شوية
كنت دايما اهزر مع اختى ان ربنا خلقلنا ودنيين اتنيين علشان نسمع اكتر
.
هل ياترى هاعيش لليوم .اللى الاقى الناس بتسيب المجال للأراء المختلفه وتحترمها حتى لو ضدها ؟
.
موقف تانى
فى المترو ... واحساس ست بالتأفف من واحدة شكلها غلبانه وعلى قدها
لما فكرت شوية ..
هو مش كان ممكن هيا تكون مكانها ؟
التأفف ده علشان مش على مزاجها ؟مش الشكل اللى اتعوددت انها تشوفه ؟
ولا علشان شيفاها ااقل منها ؟
بس للحظة حسيته خوف
.. خوف وحسد كمان
.لأن الست دى كانت مبتسمة ...
مكنتش ممكن تاخد بالك ان الجزمة مقطوعه ..والجلابيه مهلهله
بس ابتسامه جميله جدا مزينه وشها
:)
. كان نفسى اروح لطنط ااقولها
تدفعى كام علشان يبقى عندك راحه بال
واختيار انك تعيشى بابتسامه كدة ؟
:)

Comments

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

السنه الجديده