المترو :

عندى طقوس بحب اعملها
.زى انى اركب المترو ..اقعد لحد محطة طره البلد.يبقى كدة عدى ربع ساعه ..ااقوم لست كبيرة او ام بابنها
.ااقف عند الباب ..اسند ضهرى ..وعينى على الطريق ...
واتفرج على كل واى حاجة معديه فى الطريق
. انهاردة ومن حلوان المترو كان زحمة اوى
ومن قاصرها وقفت
.. لكن انى ااقف عند الباب ..ويجى بنات من محطة جامعه حلوان علشان يقعدوا على الارض ..ويخنقونى
ده كان فوق احتمالى ..ولاول مرة اتخانق مع الناس فى المترو
(هيا مش اول اول مرة يعنى ...اول مرة تبقى شخصيه ...انا اتخانقت كتير بس بيبقى سياسه او فكر
)
وبعديين لقيت 3 بنات نازليين دار السلام ..جيت على جنب كدهو علشان يعرفوا ينزلوا
.. وشديت تانى مع البنات دول ...قولتلهم فى ناس هتنزل وناس هتطلع ..المفروض نحس بالبشر اللى حوالينا
مش معدوميين الضمير وهيبقى الاخلاق كمان
.. كنت قربت ااقول شتايم قبيحه
.
بس الجميل بقى ..انى حتى وانا بسمع اغانى فى ودنى
كنت شايفه ال 3 بنات العساسيل بيتكلموا عنى
يعنى واضح اوى اللى بتوشوشها ..وبعديين تبصلى وتقولها ايوة اوى
:D :D

مفقوسيين اوى
..حسيت انهم ممكن يكونوا بيشبهوا عليا
. واحدة منهم اتشجعت ..وقالتلى ..انتى دكتورة؟
..هههههههههههه
ضحكتنى اوى بنت اللزينه
. قولتلها لأ .. ليه ؟
قالتلى اصل بالنضارة وكلامك مع البنات ..شكلك دكتورة اوى
.. قولتلها صدقينى ...انا ابعد ما اكون عن انى اكون دكتورة
.بس شكرا
:)
. الغريب انهم لما كنت بكلمهم كنت بفكر انهم اكيد فى كليه
واحدة راحت قايله من غير اى مقدمات
احنا فى اعدادى
:D
الذهول
.
لكن لما رجعت تانى للبنات وانا اهو لسه مهزقاهم
. لقيت ست بتقولهم ..يعنى عملتوا ثورة ياشباب علشان تعملوا كدة؟
اتضايقت اوى
.. لكن اتسعرت لما البنت ردت بكل دفاعيه
انا عمرى ما نزلت ولا كنت فى الثورة
..واصحابها ....ضحكه رقيعه
. نادتهم ... بس علشان اكلمهم ..واقولهم...
خليكوا قاعديين فى الارض يا حبيابى
.
يارب ما تحكم عليا ابدا .انى اكون فى مكان ..ولا لشخص
اسببله انزعاج. ويارب ورينى
وعرفنى واهيدنى انى امشى واسيب المكان مهما كان
.

..
بس

Comments

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

السنه الجديده