..

لون احمر ... صفارة صوتها سخيف ... ملهمش غير معنى واحد .
..المترو وصل المحطة
. استسلمت ..وقولت هاركب اللى بعده

....
يا طير اسير محبوس ... نفسك تطير بره
....

فى لحظة معينه كدهو... همتى راحت ...رجلى مشيت بالراحه
... لأ هاركبه ...
خطوتيين بسرعه .
عنيا مُصره .....
لحقته.

...

ادى بضحك وحزين .

......


راجل كبير ..بيحاول يحط رجله على السلم المتحرك .....
برفع رجلى معاه ...
. هو نزل
....
انا نسيت
.
وقفت مكانى كتير
..
لحد ما فكرونى

..
طب مين انا وليه وفين وازاى يكون؟ الكلام عنى لكن مهوش منى
...

كنيسة..بقالى سنة بعدى عليها
كل يوم..
لحد ما قلبى خد شكل الازاز المكسور
. وكل يوم .
كل يوم.
. قلبى يوجعنى ..ووااقول ليه ؟
امبارح ..شفت ..
ازاز جديد
.
.دورى يا دنيا عليه ...وريه بعنيه
.


المترو . من محطة السيده زينب .لسعد زغلول... نسى عمو انه ينور النور
.تشوف الدنيا وكأنها فيلم أبيض واسود
وتشوف وشوش الناس على ضوء تليفوناتهم بس
و تبص على الانوار اللى متعلقه على الحيطة الاسمنتيه بره المترو
.وتفتكر .هوايتك وانت صغير انك تقعد تتفرج عليها .....تعدها .
.ودايما مامتك تقولك ..دوختنى وصدعتنى ...
قعدى ساكتة
.

فين الحقيقه يا خال ...تعبت علشانها القلوب
..


اتمشى اتمشى ....اتمشى
. وتدوى فى عقلى
محدش هينفعك غير نفسك
. اوعى تسلمى عقلك لحد
.. لا تُعولى على الناس
... الضربه هتيجى من ضهرك ...
اياكِ
.ثم اياكِ
هتفضلى لوحدك .
نسيتى نفسك ..كام يوم
. نسيتى كل ده
. راحت
....

. الحاله وسخة ......وسخة كتير





...ولد ... اتشطر عليه 3 ظباط شرطة
علشان ركب عربية السيدات
.مع انه بلييل ....بيخافوا .
سبع الليل ...بيطلع للولاد
فى النهار
لما يكون عارف .انه مش هياخد قلميين ..قصاد
كل قفا

....

هتفضل على طول لعبتها ....ا

...



كانت .. فاضل زقه
.. وتقوله بحبك
.. بس
. شافت حاجة.
شاف حاجة
وعدت الست تقول
. حد عايز مناديل يا ولادى؟
بعالج طفل يتيم

...

عمرى ما اتخيلت موقف عقلى مش راضى عليه

...




سوق..
طابور طويل ..مش قادريين نوصل
بس .علشان .
فى اتنين كانوا بيحكوا باندماج
فى اول الدنيا
...
معرفتش اصب عليهم لعناتى ؟
ولا ا طبطب عليهم
واعدى؟

...

نفسى ابقى حد غيرى نفسى يتغير مصيرى ...نفسى ابقى حر اكتر ..او اطير زى الحمام

...



ايدى ساقعه على طول
مع ان انا دفيانه
. على وشى ابتسامه دايما
مع انى انا حزينة
.. بمشى وانا نفسى اختفى
. عايشة وانا نفسى اغيب
... باكُل آيس كريم .
وانا عايزة استمتع بالآيس كريم
كله بيقولى اكبرى .
واعقلى
.وانا مش





نكبر وتكبر بينا اعمار السنيين ...
..ونكره السنيين وتكرهنا السنيين ..ونجرح البشر ونجرح نفسنا





Comments

  1. :) معنديش غيرها عموما المرة دي

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

فينيسيا