مريم

هما كانوا 6... بعديين بقوا5 قبل ما اتولد
.. ودلوقتى بقوا 4بس
..اتكلم عن عماتى
..ااقرب عمتو توفت من يجيى 5 شهور
.. كانت مريضه جدا ..وعمرى ما هنسى عين بابا اللى كانت بتطل عليا كل ما اشوفها
لحد ما كانت عيانه جدا .. ولحد دلوقتى بتمنى انى ياريتنى ما كنت شفتها كدة
لأنى كل ما افتكرها افتكر لحظة عيا
.. احساس التقصير فى حقها كان فظيع
بالذات انها كانت فى البلد مكناش بشوفها كتير
.بس البوست ده مش علشان اتكلم عن عمتو
ده عن حفيدتها ...بنت عمتو اصلا اصغر منى بسنه
.. لكن اتجوزن من يجيى 5 سنيين
..سلو بلدنا كدة..انا بالنسبه ليهم مش بس معنسه ..بس فقدوا الامل كمان
:)
..
بنت عمتى خلفت ولد الاول ..سمته حسام...وبعديين جابت بنت ...سمتها مريم
مريم كانت مولوده بعيوب خلقيه
.كنت تشوفها تحس ان معندهاش عضم اصلا
.وكان شعرها مبيطلعش .
بس كانت عنيها كبيرة وصافيه ..
..معامله بنت عمتى قاسيه جدا
..اصلا فى البلد ..الناس علشان بتتعامل مع الارض..مش بيعترفوا بالضعف البسرى ..
كان بابا دايما يقولى..انتى فاكرة ان الارض تفهم يعنى ايه احباط؟
الارض يهمها انها تتروى كل يوم ..ان شاءالله تكون شبح
..مفيش حاجة اسمها ضعف بشرى ولا احباط ولا اكتئاب
..
هل معامله بنت عمتى القاسية دى كانت علشان طريقه التربية المختلفه اصلا؟
..مش عارفه .بس المرات القليله جدا اللى شفت مريم فيها .
كانت معامله مامتها معاها بتذهلنى ..لدرجة انها ممكن تعملى صدمة عصبية
بنت تعبانه ..مش بتقدر تزحف ولا تتكلم ..
.. وزى ما قلت ..تقول ان معندهاش عضم
.. كانت الضعف البشرى والعجز متجسد
.. لما كنت بنجح انى اضحكها ..كنت بحس بسعاده تملى الدنيا
و حاجة مش هنساها
.ان مامتها تزعلقها على حاجة قمه فى التفاهه
وهيا مش واخدة بالها ان ايديها مرميه وراها ..هيا مش قادرة تحركها ..واديها ابتدت توجعها
. لكن مفيش .فضلت تزعقلها .. على حاجة مش ذنبها .
ولما حاولت انى اهون عليها واديها حاجة حلوة ...هيا مش عايزة ..هيا عايزة بس ايديها اللى بتوجعها ..تبقى كويسة
.. ولما بتفضل تعلق على كلمه لأ
مش بتقول حاجة تانيه ..تفضل تقول لأ
.لألألألألأ
كنت ببقى مبسوطة اوى .ان فى حد اهو قادر يتمسك انه يقول لأ
لان دى ممكن تكون مشكله عويصه عندى
.اللى بيطلب حاجة بقوله حاضر ...ومش بقدر ااقول لأ
كنت بتمرن ايام انى ااقف قدام المرياا..واقعد ااقول
لأ
لأ ..
..لكن مامتها كانت تعتقد ان دى قله تربيه ..كانت تعاقبها
:(
لكن اليوم اللى كان معايا الكاميرا الصغيريه بتاعتى ..وكنت عايزة اصورها وهيا مرضيتش
..هيفضل وجع القلب .... يوحعنى
..
مريم ماتت
ماتت بعد ما اخدت صدمه وتقريبا كنت عايزة ازعق فى ماما
لما بنت عمتى التانيه حلمت بعمتى اللى لسه ميته .ومعاها مريم..كان تفسير ماما للحلم
انها هتموت
..وماما قالت يارب تموت ...وانا بعيون مذهوله ومفتوحة على الاخر
ماما متقوليش كدة
:(... قالتلى ده اريح ليها ولأمها

.مكانش هاممنى امها خالص
. وعارفه انها استريحت
. ربنا يرحمها .

وفى الاخر .الجمله
.ان .الموت لا يؤلم الموتى لكنه يؤلم الاحياء ..
بتتأكدلى كل يوم عن التانى

.
. ربنا يصبرنا على دى حياه

Comments

  1. ربنا يرحم امواتنا جميعا ويسكنهم فسيح جناته

    صححي كلمة حلمت انتي كتباها حملت

    :(
    بجد بوست يوجع القلب

    ReplyDelete
  2. شكرا للتصحيح
    :)..
    وجع القلب بقى حاجة طبيعيه
    ..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

السنه الجديده