خطوط دفاع ..وميكروباس

عندى خطوط دفاع .ضد الاكتئاب
. افضل اجيب واحدة ورا التانيه ...حتى ما انجح بصد
الغزو القاتل
وغالبا ما انجح
. وعندى خطوط اخرى ..لا الجأ لها الا للشديد القوى
. نبدأ ...مثلا الآيس كريم
اقوى خطوط دفاعى ....انى اكل آيس كريم . واستمتع بيه
افضى دماغى ... ده خط دفاع ودائما ما ينجح .
بس لما ده مينفعش .
البس الحلق بتاعى .... حمامه. اشتريته بأول مرتب ليا.
وغالبا بينجح انه يبسطنى
..ولما ده يفشل
..اتمشى لمسافه طويله وانا بسمع اغانى بحبها
.واستمتع بأى حاجة تمر عليا
بس لما ده كمان مينفعش
. بيقى اللحظة الواتيه لانى اطلع سلاحى
:)
. غوشتيين نحاس ... قيمتهم الماديه ولا تسوى
لكن ليهم قصه
. كنا فى رمضان 2008
كانت عمتى الساكنه فى بلاد العم سام موجودة فى مصر وقربت تسافر
وكان المطلوب منى انى انزل الحسين اشترى لاصحابها الاعزاء هدايا
. اشتريت اكثر مما طلبت
ولما كنت فى محطة العتبه ... شفت يابانيه ومعاها ولديين
وكان واضح انها هيا المسؤله عن كل حاجة . ماسكه الخريطة وكراسه صغيره
ولما حسيت انهم تايهيين .... شباك التذاكر هناك
. انتوا رايحيين فين اصلا
..ويا دينى على اللى شفتوا
. الست دى ..الكراسة اللى معاها ..كاتبه الحاجة باليابانى جنبها بالانجليوى جنبها بالعربى
جنبها حته خريطة مقطوعه
. ده احنا مش عايشيين يا جدع
. المهم كانوا رايحين مقياس النيل . المنيل
.وانا كنت مروحة ..كدة كدة فى طريقى .
وانا قولتلها ممكن اوصلكوا
الولديين ماشيين بيكلموا بعض ..واحد كان شعره غريب اوى ..زى بوب مارلى كدة
التانى شعره مش موجود
:). كلمتها قد ايه انا بحب اليابنيين ...شعب بضرب بيه المثل لما حد يقول على مصر مش هتقوم
. انهم انضرب عليهم قنابل نوويه وقاموا
. البنت كانت عسوله اوى ..وحبتها جدا
ومن محطة العتبه لحد الملك الصالح .واحنا بنرغى ..كلمتها على انها لو هتشترى كتب من سور الازبكيه تشترى منين
وتروح فين فى مر اماكن سياحية
وطبعا كله بالخريطة ...ده انا اكتشفت حاجات فى مصر ..مكنتش اعرفها اصلا
.ولما وصلنا محطة الملك الصالح وصلتها لحد مكان كويس كدة
ومهانش عليا انها تمشى كدة وخلاص
.ادتها هديه من اللى كنت جيباها معايا ..انا عامله حسابى واشتريت كذا حاجة زياده
. تعبير الدهشه الانبساط اللى كان على وشها بسطنى جدا
...سبتها مشيت .ثوانى ولقتها بتنده عليا .. وادتنى غوشتيين ... و بيديين مضمُتيين ...قالتلى شكرا
. ..وبما انى ابدوا كأنثى .. بس مش أنثى
انا مش بلبس الحاجات دى ابدا
لكنها اصبحت خط دفاع.. بلبسها ..علشان اسمع صوتها ..واقول لنفسى ..فى يوم عملت حاجة حلوة
مع واحدة غريبة ... فانبسط ..
مضطرتش البس الغوايش دى الا مرتيين ..لما وصلت حالتى لحاله مستعصيه
.ولبستها فى كلا المرتيين ...يوم واحد
...
انا لابسه الغوايش دى بقالى 3 ايام ... بتمشى فيهم كل يوم من الدقى للتحرير ...فى عز السقعه
.وباكل آيس كريم
. ده يديكوا انطباع عن حالتى حاليا
..
امبارح بعد ما مقتدرتش امسك نفسى ..وعيط شوية صغيريين جدا ...نظرا لانى فى مكان عمل .
واكلت آيس كريم واتمشيت لحد الاوبرا
.. وصلت حلوان 9 وربع
علشان الاقى موقف الميكروباسات ... كأسوأ ما يكون
ناس كتير..مفيش ميكروباسات ....
لحد ما اضطر الساعه 10 انى اركب واقفه
وده كان الوضع
...ضهرى للباب.. رجل فوق اسند جسمى...رجل تحت فى اتجاه مضاد وموازى له فى القوه .لجسمى
ايد سانده على الكرسى اللى جنب السواق ..وعليا ساند الراجل كتفه كأفضل ما يكون ..الايد التانيه مسنوده على كرسى
الاول ..وعليها كتف طنط .
راسى مكسورة علشان فى سقف
. و دايما وابدا فى ناس بتنزل فى الطريق ..وانا قولت يارب حد هينزل عند صالح صبحى
محدش نزل ...طيب ..عن الملف ...محدش نطق
...الملاهى.... كله ساكن فى كوالالامبور
المفارق طيب؟.. اسمع اصوات غريبة
..لحد ما اشوف بيتى فى الافق ....ياله يا ولاد الكلب
.. نزلت بعرج ..عايزة اصرخ
... لا تعليق ..بس
.
وانهاردة .. لابسه الغويشتيين
وهاكل آيس كريم
وهاتمشى
.
دى دفاعاتى . معرفش ليه مش جايبه نتيجه؟
الاكتئاب المرة دى قوى اوى
ولا انا اللى بقيت هشه اوى ؟
!

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

السنه الجديده