اكتئاب ..واحلام

...
كان عندى فلسفله خاصه بالحزن
. انى اتَقَبلُه...وهيعدى
وانى المفروض اتقبل اى حاجة فيا ومنى
.ولو اكتئاب
كنت ممكن اوصل لمرحله الاستمتاع بحاجة مختلفه
.بس الكلام ده ملا كان الاكتئاب يوميين ...3
.لكن يعدى عليا 3 اسابيع اكتئاب
كدة كتير ...او كدة انا محتاجة مساعده
محتاجة زقه
.الاكيد انى محتاجة مساعده .
وانا مش عارفه هيا ايه؟

.....

فى المرحله دى ...انا مش بس مش متسقه
انا مش مُرتبه
فى حالتى العاديه...تلاقى عقلى مُرتب
وباخد بالى من التفاصيل
.دلوقتى حتى المدومة تشهد عليا
.مفيش بوست بيتكلم فى حاجة واحدة
....
.. لما درست وعرفت حياه الفنانيين
عرفت ان اعظم لوحاتهم عملوها وهما مكتئبيين ..او وهما عندهم مصيبه
.اموت واعرف عملوها ازاى ولاد اللزينه
.لما اكون هموت منفجريين ..وارسم
ومش قادرة امسك فرشه اصلا
...

.

بقالى اكتر من شهر مصورتش صورة
O.o
....

ركبت المترو
لقيت ايد مسكتنى
. وبتتكلم عربى
بس مش فاهمه ولا كلمه
.. هيا بنت جميله جدا
كم اعشق البورتريهات
.كانت معاها طفل .
واضح انها سودانيه.او جنوب افريقيه
.حاولت انى افهمها انى مش بستهزأ بيها
انا فعلا مش سامعه هيا بتقول ايه؟
ولما حسيت انها زهقت منى سألت بنت تانيه
اسمعيها كدة
.ولما فهمت
.شاورتلها على المحطة..اعلى الباب
..سألتها انتى جايه منين؟
جايه من المُجمع..لحلوان
وعايزة تروح المطريه
.لما فكرت ...ليه مسألتش حد؟
وكانت وفرت على نفسها اكتر من ساعه ونص
ولا هيا سألت وتوههوها ؟
ايه احساس انك تكون غريب ومش عارف الناس هتتعامل معاك ازاى؟
او انك متخيل ان اى حد ممكن يتوههك
.المهم
انى قبل ما انزل شفت حد نازل بعديها
وعرفت طنط هيا عايزة تنزل فين ؟
وقولتلها خليكى معاها
....
انهاردة حسيت انى عملت حاجة فى حياتى
انهاردة ابتسمت ابتسامه صافيه لنفسى
. يمكن بدايه انفراجة.يا مسهل
:)
....
....
...
كنت دايما نفسى اشوف تغير
صغير اوى
كنت هاحس بيه ان الدنيا ابتدت تتعدل
. ساعه المترو
اللى فى نفس المحطة ..واحدة تُشير اللى 9 و خمس دقائق
.التانيه ...9 وعشر دقائق
...ارحمونى
!
..

كنت بسمع اغنيه
انت كل حاجة بتحلم بيها ..انت أملك الوحيد
.. كنت بقول يا شيخ اتلهى على عينك
.بس فكرت ..
ازاى الولد ده صوته وحش كدة
؟؟
وازاى اختى بتحب الفرقه دى كدة؟
...
وبعديين هو انت قولت حاجة ججديدة؟
من زمان وصلت للفكرة ان محدش هينفعنى غير نفسى
وعلشان كدة انا وحيده يا فالح
.



..
. احلامى الفترة دى غريبة عليا
.الوانها قاتمه جدا
. ودايما الدنيا مغيمه و عايزة تمطر
مرة اعصار ..ومرة هوا شديد
ازاى احلم احلامى من غير الوان
؟
وبعديين بفضل عايشة بيهم
..العادى ان احلامى الوانها مش طبيعيه ...عارفيين فيلم افاتار ؟
..زيه كدة ويمكن اكتر
داميا كنت بحلم انى بطير ...او راكبه سوسته وبنط
:)
...
وكنت اول ما اصحى ..ابتسم ..وانسى الحلم
ااقول انا حلمت حلم حلو انهاردة
بلا ادنى تفصيله صغيره
دلوقتى..انا فاكرة الحلم بقالى اسابيع
.اه يا دماغى
..
مرة احلم انى مسافرة نيويوك "عمرى ما رحتها".وراكبه طياره لعبه
تقولى ازاى؟ معرفش ؟
انا وعيتلى الصغيره راكبيين الطيارة اللعبه
..مرة تانيه ..راكبه بيجو ورايحة شرم الشيخ
عمرى ما رحتها برضه
.
امبارح حلمت اننا رايحيين بحر
.كنت مبسوطة جدا ...اعتقد ان الانببساط فى الحلم ضيق
ما علينا
.وبعديين فى ثوانى كنت جاهزة... لكن بابا خلى اخواتى ينزلوا الاول
وانا قعدت مع بنت خالتى وعماله اتحايل عليها
انا عايزة انزل بقى
:(.. الدنيا كانت ابيض واسود
.وانا كنت لابسه عُقد ملون...فى الحقيقه ..ماما
بتتخانق معايا علشان البس سلسله دهب
.كنت لابسه عقد وعقد
واحد طويل فيه اشكال حلوة
وواحد فضه
قلعت واحد منهم علشان البس الطرحة
.و لما لبستها كان نص شعرى باين
..وعماله احط خطط
هانزل البحر طول اليوم
.وهاعمل كذا وكذا وكذا
وبينت خالتى حبسانى مش عايزة تنزلنى
وبعديين لقيت اصحابى من ايام الكليه ومش عايزيين يكلمونى
.. وبعديين قعدت اعيط
:'(
وبعديين اتنقل موقع الاحداث للكليه
. وانا مسؤله عن حاجة مهمه
وبعديين ولد حط نمره تليفونى على الورق اللى بيوزعه للناس
علشان لو عايزيين يكلمونى"
..وانا اتجننت..و حاولت اجمع الورق
وكنت غضبانه جدا وعايزة اضربه
...
وبعديين اتنقلنا لفندق فخم جدا
مش بستريح فى الاماكن دى
.لكن قابلت واحدة صحبتى من ايام ثانوى
وهيا فى الحقيقه مش بتكلمنى اصلا
مخصمانى
..وحضنتنى جامد جدا
.الله ؟
ّ!
مش باخد الاحلام انها اشارات
.لكن هيا بتعبر عن واقعى جدا
.....
انا عايزة احلامى متلونة تانى
عايزة احلم انى بطير تانى
وبضحك تانى

مبقتش عايزة انام
وبقيت خايفه انام
..

Comments

Popular posts from this blog

بلورة

monoprint 3

السنه الجديده